Kabelnet A2000: terug naar de burger
Digitaal geboorterecht cyberspace in eigen hand
Philips blijkt wat minder gelukkig met haar belangen in de kabelnet-wereld en wil er van af.
Philips Media, dat na missers met CD-I en Sport-7 (wanneer gaan ze die Timmer nu publiekelijk in een Centurion Tank met snelbeton zetten en als monument in Eindhoven plaatsen) beseft dat men gewoon bij de eigen leest moet blijven en (interactieve) software voor media als CD-ROM, DVD etc. moet ontwikkelen, wil van haar kabelnetten af. Een paar miljoen aansluitingen blijkt een te klein draagvlak, de samenwerking met Casema is gedwarsboomd en de verkoop van decoders lukt ook niet goed. Men roept wel mee met de media-honden, dat er nu een nieuwe impuls moet komen, iets van 10 miljard om Nederland alsnog een electronische snelweg te geven en iedere burger een kastje, maar ze weten ook wel dat dergelijke praatjes a la Maurice alleen nog maar mee technology-push betekent en de werkelijke vraag naar interactieve diensten, internet, hdtv en zo eigenlijk nauwelijks onderzocht is. Wie vraagt er om Internet via de kabel, behalve Minister Wijers met z'n absurde en geldverslindende `center-of-excellence' geblaat en ondoordachte promotieplannen voor een electronische snelweg.Maar goed, als Philips bijvoorbeeld het Amsterdamse deel van A2000 in de uitverkoop doet, want men zal toch wel een discount van enige honderden miljoenen op de oorspronkelijke 693 miljoen (minus 75 miljoen voor een steeds onwaarschijnlijk lijkender telefoonoptie) moeten accepteren, waarom koopt de gemeente Amsterdam het dan niet terug?
Dat zou een winst van honderden miljoenen opleveren (misschien was het toch wel goed koopmanschap om de zaak zo duur te verkopen) en men krijgt weer wat te zeggen over de eigen programmering. Daar zijn, niet alleen in Amsterdam overigens, de laatste tijd forse ruzies over, de Programmaraad blijkt daar in de praktijk geen bal meer over te zeggen te hebben, A2000 besliste zonder veel overleg over b.v. Sport7 en het Pluspakket.
Wanneer Amsterdam het A2000 net terugkoopt kan men de exploitatie vorlopig best verpachten aan b.v. Casema, dat wat meer schaalgrootte best kan gebruiken om als onderhandelingspartner op Europese schaal met name tegenover de content-aanbieders (omroepen) een vuist te kunnen maken. Maar nog belangrijker is dat de verdere ontwikkeling van diensten beter kan worden afgestemd op wat de Amsterdammer wil, in samenwerking met lokale Kvk, lokale media en de maatschappelijke krachten. Juist als beheerder van het eigen kabelnet kan Amsterdam haar positie als dichtbekabelde stad uitbuiten en werken aan de media-industrie van morgen. Dat kan heel wat kleinschaliger dan de plannen van minister Wijers, me zou met name kunnen proberen de problematiek van cross-culturele samenlevingen te vertalen in media-initiatieven. De centers of excellence liggen daar, waar nu problemen zijn, als we proberen daar met moderne media nieuwe communicatiepatronen tot stand te brengen dan hebben we in de komende eeuw een beter verkoopbaar produkt dan de heilloze IT-humbug van de oogkleppen-consultants waar de Haagse politiek nu naar luistert.Lokale media
Met een steeds lagere opbrengst per kanaal (of dat nu TV of pay-per-view of Internet is) wordt allengs duidelijk, dat de omroepfabrieken zoals Hilversum en Endemol hun tijd gehad hebben, dat het publiek de voorgestoomde mediabrokken zoals Sport7 niet wil slikken en er dus kansen komen voor veel kleinschaliger, lokaler, echtere media. Laat Amsterdam de basis voor zo'n nieuw medialandschap weer in eigen hand nemen, de verkoop ervan was een misstap, die nu gelukkig met een leuke premie kan worden goedgemaakt.Luc Sala
020-6202970
email via sala@euronet.nl