computer info - Luc's datakolom
Het Little Brother syndroom
Ik heb al eerder plek betoogd, dat de werkelijke gevaren van
de informatiemaatschappij niet schuilen in de overkoepelende master-computer,
de `Big brother' die ons zou beheersen, maar juist in de individuele
computers. Men wordt de slaaf van de eigen PC of van relatief kleine
systemen bij bedrijven of organisaties, die allemaal zaken opslaan
en eventueel gebruiken, die onze vrijheid inperken.
Onze huisdeur, telefoon en fax zijn vogelvrij. Iedereen kan maar sturen,
bellen of faxen, met de huidige stand van de techniek kunnen we daar
relatief weinig aan doen. De computer heeft dat allemaal nog erger
gemaakt. De database is gemeengoed, iedereen kan goochelen met bestanden,
steeds meer bedrijven handelen in bestanden (list-brokers) en de overheid
en de PTT doen daar vrolijk aan mee. Leve de vervuiling van onze harddisks,
wie heeft nog niet de KvK adressen of de postcode floppy van de PTT.
Een database is al snel gemeen-goed, hoe beter hoe gemener.
Voorbeelden
Natuurlijk is het in het belang van adverteerders om hun direct mail
zo gericht mogelijk te doen, dat kan men zelfs verdedigen met macro-economische
en milieu-overwegingen. Aan de andere kant komt er toch steeds meer
junk-mail en valt er meer in de brievenbus dan men ooit kan absorberen.
In ons land zijn er nu CD-ROM's met adressen op de markt, maar ook
in de VS weet men er raad mee.
De `Silicon Valley on Disk database' (USA 415-9492544) bevat maar
liefst 4800 bedrijven en 26.000 namen van directieleden in de computer
industrie, met een jaarlijkse update.
Marketplace
Nog verder ging het inmiddels teruggetrokken database product van Lotus,
dat naar mijn mening op de rand van het ethisch verantwoorde balanceert.
Het heet MarketPlace en draait voorlopig alleen op de Mac. Het was
een CD-ROM schijf met bijbehorende software, boordevol gekwalificeerde
adressen en marktinformatie.
Er stond/staat info op over 80 miljoen mensen en 7,5 miljoen bedrijven,
met reeksen indexen. Wie de schijf heeft, haalt dus een berg info
in huis, waar men dan gebruik van kan maken voor mailings, mits men
voor het gebruik wel even aan Lotus wat extra geld overmaakt.
Dit is eigenlijk de perfecte scheermes-truc, want men vrijelijk door
de data heengaan, selecties maken en zien hoeveel adressen passen
bij een bepaald criterium. Pas wanneer men echt de gegevens wil gaan
gebruiken, dus van de schijf afhalen voor bijvoorbeeld labels, dan
moet men Lotus bellen om een speciale code te verkrijgen, natuurlijk
na betaling van 80$ per 1000 namen. Voor de prijs van 695 $ voor het
pakket mag men er overigens vrij al 5000 adressen afhalen. Lotus verwachtte
overigens dat ook andere listbrokers deze kans om adressen te verkopen
gaan benutten met de Lotus software. Een probleem is dat men achteraf
niet van de lijst geschrapt kan worden en dat Lotus ook geen verantwoordelijkheid
wil dragen voor de kwaliteit van de adressen. Hier duikt de vraag
op, of dit allemaal maar kan. Zijn gegevens als deze bulk-handelsgoed
of is er produktaansprakelijkheid. Hoe ver kunnen we gaan met dergelijke
gegevensbergen?
Ondertussen is deze schijf van de markt LS
Kettingreactie
Een aardig voorbeeld van hoe namen en adressen een eigen leven gaan
leiden is de vervuiling van een van onze zoeker-adresjes. Om eens
te kijken, wat er met adressenmateriaal in bijvoorbeeld almanakken
gebeurt, nemen we altijd wat extra zoekertjes op. Onze Unix Almanak 1992
bevatte er ook een paar en een week nadat die Almanak uit was, begon
daar post te komen. Reeksen bedrijven, van IBM, NCR, Digital tot aan
de kleine dealer om de hoek bleken de hele adressenlijst overgetikt
te hebben en botweg aan het mailen te slaan. Dat is in strijd met
het copyright, men mag slecht kleine gedeelten van een tekst overnemen,
compleet overnemen is illegaal, maar aangezien blijkbaar iedereen
dit doet, zijn we opgehouden er tegen te vechten. (Hoogstens lachen
we een beetje om de excuses die vooral grote bedrijven door hun directie
menen te moeten laten ophoesten, wanneer we ze hierop wijzen).
Maar goed, nadat we eerst de mailingen, uitnodigen, huisorganen (en
hopelijk eind dit jaar de relatiegeschenken) van de grote, echt in
Unix contacten geinteresseerde leveranciers ontvingen, bleken de adreslijsten
toen voorwerp van handel te worden. Een collega Unix blad ging er
mee aan de haal, maar de laatste tijd krijgen we ook veel internationale
post binnen op dat adres. Blijkbaar is die adressenlijst, en dit bewijst
wel hoe goed die verder was, een goed object voor list-brokers. Zelfs
vanuit de VS komen nu de mailings en het zou ons niet verbazen, als
we ondertussen ook in de FBI archieven en op heel wat computers in
Silicon valley zijn beland, om nog maar niet te spreken van de stap
naar de hierboven beschreven CD-ROM databanken. Om even aan de milieutechnische
aspecten te denken, er is al ongeveer een halve boom naar binnengeschoven
en de post heeft al ongeveer duizend gulden geincasseerd aan porto
in de eerste drie maanden van deze mail-kettingreactie. Misschien
is dit wel het geheime wapen van de nu zelfstandig commercieele PTT?
In ieder geval is het milieuvervuiling, zowel materieel als geestelijk.
En terwijl we zelf last hebben van het fenomeen, maken we er ons ook
aan schuldig, zo zit het syteem nu eenmaal in elkaar, ook wij mailen
nogal wat in het rond en hebben bestanden en (papieren) lijsten zoals
in de Unix Almanak. De wettelijke regels, die zogenaamd aan het beheer
van databaken gesteld zouden gaan worden, zijn misschien mooi in theorie,
in de praktijk doet vrijwel niemand er wat aan. Zoals uit bovenstaand
voorbeeld blijkt, is het ook al snel een grensoverschrijdend probleem.
Bestandsbeheer, het recht op inzage en verwijdering uit een bestand,
wanneer men op de Lotus CD (of in de Unix Almanak) staat blijkt allemaal
gepraat achteraf, de eerste jaren is de brievenbus vogelvrij!
Naar mijn mening lossen we dit ook niet op door de mailingdrang van
bedrijven onrechtmatig te noemen, maar door iets aan het kostenplaatje
te doen en wel door de huidige regelingen voor partijenpost helemaal
om te draaien. Wie meer mailt, moet meer betalen, de goedkoopste post
geldt voor een-op een brieven. Misschien is dit een zonderlinge uitspraak
voor een uitgever, gezien het besef dat de kracht van de nederlandse
uitgeversconcerns is opgebouwd doordat ons land van oudsher een zeer
coulant periodiekentarief heeft gehad. Misschien is het tijd die zaak
eens om te draaien en voorop te lopen met het omgekeerde.
Luc Sala