© Dealer Info (nr 4 2004)/Luc Sala
Gaat het ietsje beter, of nog steeds slecht. Op de CeBIT waren er weer allerlei
leuke verhalen, ingekocht door de Messe AG om de pers en de meute de indruk te
geven dat het weer helemaal OK is, maar wie gelooft dat nog. Apple, HP en
Canon, Oracle, om maar een paar namen te noemen, ze waren er niet in Hannover.
Toegegeven, er waren ruim 500.000 bezoekers en dat zou je kunnen opvatten als
een goed teken, maar waarom kwamen die daar en is de CeBIT niet vooral door de enorme
opgang van mobiele telefonie nog zo'n grote beurs? En gaat de groei in het
gebruik nog wel door, want dat je in Europa nog veel nieuwe klanten voor een
'handy' zult vinden is onwaarschijnlijk, ook daar dreigt de verzadiging. Er zit
wel wat handel in nieuwe diensten met datacommunicatie naar mobieltjes, de hele
VoIP-golf van goedkoop onderling bellen en het koppelen van al die netwerken
die ontstaan, maar dat is meer een markt voor service-providers en
netwerk-integrators, managed services aanbieden is (nog) te zwaar voor de
kleine reseller.
Qua computers vinden de meeste mensen het langzamerhand wel mooi, nog eens een
upgrade of nieuw bakkie, een plat scherm, maar de vaart is er uit. Hoe krijg je
die er weer in, dat is de vraag, een vraag overigens die Bush in Amerika toch
deels heeft opgelost door die oorlog en grote tekorten en dat zal hem z'n
herverkiezing wel geven, maar wat dan. En wat als er deze maanden nog een grote
klap gaat komen, Madrid bewees dat je zoiets eigenlijk niet kunt voorkomen, al
fouilleer je iedereen de hele dag.
Het draait om vertrouwen, vertrouwen van de consument, van de handel en van de
fabrikanten, maar daar komen toch geregeld stevige deuken in. Aanslagen, enge
verhalen over oorlogen en spanningen in de wereld, dreigende milieu-rampen, de
berg gevaarlijke depleted uranium stof die blijkbaar deze zomer onze kant komt
aanwaaien vanuit Irak (daar is zoveel radioactief materiaal verpulverd dat er
qua gevaarlijk materiaal toch nog 250.000 keer een Nagasaki-bom uit kan), vindt
u het vreemd dat er zoveel van die stoere 4-W familie-tanks verkocht worden?
Onderhuidse angst vertaalt zich in dat soort gedrag, misschien zit er wel
handel in mil-spec portables?
Wat de burger en de klant, want economisch gezien zijn we slechts koopstatistieken,
anno 2004 vooral zoekt is vertrouwen. Als je in de krant leest dat Nederland
fraudeland nr.1 is geworden in Europa, de grote bedrijven de zaak ook op grote
schaal besodemieteren, zelfs AH jarenlang grote winsten maakte maar daar vooral
leuke en domme dingen deed in Verweggistan, dan wordt je wantrouwig. Dat is de
vloek van deze tijd, we vertrouwen niemand meer, maar is dat zo vreemd? Op
straat wordt je tegenwoordig gefouilleerd, je moet altijd papieren op zak
hebben en dan is er nog om de haverklap bomalarm.
Ook in de computerbranche, volgens sommige wat koersloze politici toch de motor
van de economie, speelt dat gebrek aan vertrouwen, naar boven en naar beneden.
De eindgebruiker weet ondertussen ook wel, dat ie met z'n inktcartridge de
ICT-industrie boven water houdt en dat men hem alleen maar aan de SMS, UMTS of
WiFi wil omdat daar dik geld aan wordt verdiend. De behoefte om nog
technologisch voorop te lopen en te kunnen opscheppen over je nieuwe spullen is
verschoven naar de mobieltjes, en zelfs daar blijkt i-mode in de praktijk geen
succes. 1 miljoen Nederlanders hebben zo'n ding, maar gebruiken de dure i-mode
opties nauwelijks. En dat KPN z'n klantjes tegenwoordig 2 maanden vooruit laat
betalen valt blijkbaar alleen bijstandstrekkers op, maar betekent voor hen wel
dat ze even wat minder te besteden hebben, geld dat dus niet wordt rondgepompt.
En het zijn niet alleen de eindgebruikers, de middenstanders en winkeliers
weten ook niet meer wie ze kunnen vertrouwen. Zeker niet de overheid, die de
locale belastingen, precario en vergunningen steeds meer laat stijgen dan de
inflatie, parkeren niet ziet als omzetbepalend voor de middenstand en horeca
maar als melkkoetje voor een steeds duurder apparaat. En de WAO wel manhaftig
probeert te beperken, maar daarbij de lasten mooi afwentelt op de werkgever.
Die ook niet meer weet wat te doen, weer even ondergesneeuwd wordt door
verleidelijke aanbiedingen van private verzekeraars en z'n winst allang zag
wegzinken in een moeras van regels, boetes, aanbestedingsonzin en
administratieve verplichtingen. En jezelf als zelfstandige verzekeren tegen
arbeidsongeschiktheid, dat moet ook via de vrije markt omdat men de WAZ per 1
juli afschaft, maar wat gebeurt met al die premies die je jarenlang betaalde en
de verzekeraars vragen snel het driedubbele van de WAZ premie. De overheid is
te vaak je concurrent, een ongrijpbare en niet meer te vertrouwen tegenspeler
geworden, daar hoef je als ondernemer niet meer te zijn, tenzij je het spel van
fraude, vriendjespolitiek en zakkenvullen mee wilt spelen. Het is toch een
gotspe, dat ze nu Wim Kok, toch de man die Nederland liet wegzinken in
overbesteding en potverteren, een Europese topfunctie geven om de economie weer
aan te zwengelen. Het poldermodel, je weet dat het water komt, maar je maakt
liever een feestje en als er dan serieuze waarschuwingen komen van onder meer
het Pentagon over dreigende rampen, laat je prins onbenul verklaren dat volgens
zijn deskundigen er niets aan de hand is. Is dat het officiële
regeringsstandpunt of laten we het er maar, bij als dan over een paar jaar de
dreiging nog wat harder is, zul je zien dat de grote boys hun onroerend goed
belangen al lang hebben veiliggesteld. Kondigden oliemaatschappijen al niet aan
niet meer hier te investeren en liever het droge land van Oost-Europa op te
zoeken? Ik denk dat Balkenende c.s. maar eens moeten ophouden te praten over
normen en waarden en met een stevige bezem gewoon moeten gaan ruimen. Te
beginnen bij zichzelf, de baantjesjagerij en zakkenvullerij van politici eens
aanpakken. Te veel parlementariërs houden hun lijntjes naar bedrijfsleven en
instanties vooral open, omdat ze daar leuk een baantje als commissaris,
burgemeester of adviseur kunnen krijgen.
Nederland moet schoon en fraudevrij, dat is een beter motto dan het gezever
over morele grondslagen en sociale ethiek. En dan niet blind gaan bezuinigen,
maar gewoon erkennen dat misschien wel 80% van de uitkeringstrekkers wat
bijrommelen, maar dat daarmee wel de economie gesmeerd wordt, de lullige
baantjes ingevuld en onze zogenaamde luxe overeind blijft. Dus hard snijden,
alle bestanden koppelen, fraude aanpakken, maar dan wel beseffen dat de gewone
bijstandstrekker, werkloze en AOW-er meer geld nodig heeft dan men nu, heel
moreel en ethisch maar ook wereldvreemd, voor ze uittrekt. Voetjes op de grond,
dus, dan komt er weer vertrouwen, nu zweven de heren beleidsmakers iets te
gemakkelijk naar Washington om weer een leuk baantje voor zichzelf of iemand
van de club te regelen.
In onze branche ligt dat vertrouwen ook moeilijk, want wie kan nu met droge
ogen aanzien dat HP toch maar weer met meerdere distributeurs gaat werken,
distributiemodellen kunnen blijkbaar even snel omslaan als het weer. En wil
Apple nu echt zaken doen met resellers, terwijl ze jarenlang hun handel kapot
hebben laten maken via e-commerce dumping. Nieuwe Apple-stores in Amsterdam,
leuk voor iPods, maar qua Macs lijkt Jobs me wel uitgeteld. En wie gelooft dat
de agressieve licentietactiek van Microsoft werkelijk in het belang van
resellers is. Software Assurance is vooral leuk voor Microsoft, dat verzekerd
is van een constante inkomensstroom en wat upgrades betreft wat rustiger
achterover kan leunen. En uiteindelijk de reseller niet meer nodig zal hebben,
alles kan via het Internet en de dealers worden bedankt, maar over een paar
jaar echt afgeschreven.
De vraag is nu of je als klein bedrijf, als buurt-dealer of verticale VAR nog
wel kunt overleven, en dan is de paradox dat juist de vertrouwensrelatie tussen
leverancier en afnemer voor continuïteit kan zorgen. Het blijkt dat veel
kleinere bedrijven graag bij vergelijkbare organisaties kopen. Ze willen geen
onpersoonlijke relatie met Dell of een e-Shop, maar kunnen praten met
ondernemers die ze kennen, die hun problemen begrijpen en gewoon bij de voornaam
kunnen aanspreken. Daarin schuilt het ware kapitaal van de kleine ondernemers,
naar z'n kleinzakelijke afnemers, maar ook naar consumenten, vertrouwen is ook
een kwestie van schaalgrootte, van herkenbaarheid en van aanspreekbaarheid, wie
als kleine ondernemer z'n klanten slecht bedient ziet ze snel vertrekken. En
dat weet de klant ook en vreemd genoeg is dat gebrek aan vertrouwen in die
grote, boze wereld voor de kleine retailer dus helemaal niet zo'n slechte zaak.
L.S.
© Dealer Info (nr 4 2004)