profeet van de new-age, onderzoeker van de old-age
De Amerikaan Terence McKenna woont in California, maar is ook
beheerder van een heel bijzondere botanische tuin in Hawaii,
waar uitstervende planten worden bewaard. Hij is tegenwoordig
de leider van de psychedelische beweging in de VS, als opvolger
van Tim Leary en is bekend als verteller, schrijver, botanicus,
profeet van de (natuurlijke) hallucinogene drugs en ontdekker
van de Time Wave. Hij komt op 19 mei in het kader van een Europese
lezingentoernee naar Nederland.
Als achtergrond volgen hieronder een aantal stukken over en van
Terence McKenna.
Boing-Boing interview
Op basis van gesprekken met hem en een interview in bOING-bOING
door Mark Frauenfelder is door Luc Sala onderstaande impressie
geschreven van deze eigenzinnige space-/aardbewoner met zijn
`eschatologie' die is gebaseerd op een mathematisch precies
bepaald jaartal, namelijk 2012.
De verovering van nieuwe dimensies
Terence McKenna is langzamerhand voor veel mensen uit de alternatieve
hoek een begrip. Zijn karakteristieke en nasale stemgeluid
is via bandjes van zijn lezingen wereldwijd een begrip
geworden. Toen hij dit jaar ook nog eens met de Engelse band
`The Shamen' optrad, werd hij ook het symbool van de revival
van de jaren zestig.
Net als Timothy Leary heeft hij het contact
met de moderne jeugd in stand weten te houden en past zijn
boodschap toch weer helemaal in onze tijd. Zijn boeken, zoals
Food of the Gods, gaan over de rol die drugs in alle tijden en
alle culturen hebben gespeeld, heel vaak als onderdeel van de
spirituele traditie. Terence McKenna is wat dat betreft een
expert op het gebied van drugs als Psylocibin, Ahuayasca en
DMT. Hij beheert, samen met zijn broer, op Hawaii een botani
sche tuin waarin hij zeldzame exemplaren van bedreigde (ook
psycho-actieve) planten probeert te bewaren. Hij hecht aan de
erkenning van de rol van drugs - en daaronder vallen ook drank,
koffie, tabak en chocolade - in de historie en speculeert graag
over zijn ervaringen. Zo ziet hij in zijn DMT-ervaringen vormen
van communicatie met `andere' werkelijkheden of andere dimen
sies, waar wezens of `entities' net zo verbaasd zijn als wij
dat we tijdens zo'n trip in hun domein verschijnen.
In de ervaringen
met magische paddestoelen herkent hij niet alleen het
contact met de `spirits' van de paddestoelen, maar speculeert
hij zelfs wat vrijmoedig dat dit soort middelen de manier vor
men waarop buitenaardse beschavingen met ons communiceren.
Samen met Rupert Sheldrake (van de morfogenetische velden) en
Ralph Abrahams (chaos) houdt McKenna de laatste tijd zogenaamde
Trilogues, samenspraken, waar dan weer boeken over verschijnen.
Maar er is ook een aantal andere boeken van Terence uitgegeven,
helaas nog niet in het Nederlands.
Tijdens zijn lezingen/optredens neemt Terence zijn publiek mee naar een andere, wonderlijke en vooral fascinerende wereld in een trance-achtige verteltrant, aangevuld met muziek en beeld materiaal dat van een lezing van hem een echte `trip'maakt.
Archaic Revival is een heel interessant boek. Wat
bedoel je als je daarin zegt dat we rond het jaar 2012 voor
onszelf onherkenbaar zullen zijn geworden?
De tijd ofwel de mate van verandering gaat steeds sneller, we
stevenen af op een soort ineenstorting. Ik geloof dat de meeste
mensen het erover eens zullen zijn dat de `tijd' in de loop van
de menselijke geschiedenis, of bijvoorbeeld in de twintigste
eeuw, of in pakweg de afgelopen twintig maanden, schijnbaar
sneller is gaan lopen.
En in plaats van dit fenomeen als triviaal
af te doen of als een soort bijkomstigheid van onze beperkte
waarneming, neem ik liever aan dat dit een reëel gegeven is,
dat de tijd daadwerkelijk sneller loopt. Als je de geschiedenis
van ons universum bekijkt, zie je dat dit al heel, heel lang
gaande is. Het leven gaat steeds sneller en sneller.
Bedoel je dat in fysieke zin alles sneller verloopt?
Juist. Er was bijvoorbeeld meteen na het ontstaan van ons universum
een lange periode waarin niets anders gebeurde dan een
algehele afkoeling. De dichtheid en de energie waren zo groot
dat er geen moleculen, geen stabiele structuren en zelfs geen
atomaire systemen mogelijk waren. Het universum zat heel simpel
in elkaar en was voornamelijk heel erg heet. Met de afkoeling
werd het complexer. Elke temperatuurdaling maakte nieuwe gebeurtenissen
mogelijk die volgden op de voorafgaande ontwikkeling.
Eerst vormen zich bijvoorbeeld elektronen die zich rond
kernen groeperen en dan krijg je voor het eerst atomaire wisselwerkingen.
Vervolgens koelt het universum verder af en verschijnen er
moleculaire processen en verbindingen van geringere
sterkte, die alleen bij lagere temperaturen tot stand kunnen
komen. Uiteindelijk kunnen zich complexe en veelzijdige structuren
vormen.
Maar hoe laat dit alles de tijd sneller lopen?
Het proces van steeds groeiende complexiteit vindt dus overal
in de natuur plaats. Je kunt ook zelf wel vaststellen dat het
steeds sneller en sneller is gegaan; het heeft heel lang geduurd
voordat er leven kwam of voordat alleen al de sterren en
de planeten gevormd waren, maar toen er eenmaal leven was,
kreeg je een versnelde vermenigvuldiging van vormen. Versneld
is dan relatief, we spreken nog altijd over honderden miljoenen
jaren.Na de primitieve levensvormen kwamen de lagere dieren en
toen de hogere diersoorten, waaronder ook wijzelf. Vervolgens
ontwikkelden zich taal, cultuur, schrift en elektronische media.
Elk van deze stappen volgt de andere steeds sneller op. Dat
leidt tot de conclusie dat de menselijke geschiedenis (de denkende
wezens op deze planeet die tevens in staat waren bijvoorbeeld
werktuigen en poëzie te maken) te maken heeft met een
soort gevangen zijn of, anders geformuleerd, met een fortuinlijke
positionering vlak bij een of andere anomalie, die achter
tijd en ruimte ligt. Je zou het je kunnen voorstellen als een
soort botsing met een hyperdimensioneel zwart gat.
De architectuur van de evolutionaire doorbraak is in elk
DNA-molecule op deze aarde gegrift.
Wij, ons universum en alles wat erin zit, worden steeds dichter
naar de aanwezigheid van iets toegezogen, een soort fictief
eschaton dat ons onafwendbaar trekt. Dat `einde' kunnen we ons
niet voorstellen, maar het komt eraan, onafwendbaar als ik de
voorafgaande ontwikkeling tenminste juist interpreteer.
Hoe het kon gebeuren dat 50.000 jaar geleden met stront gooiende
apen besloten om op de lange reis te gaan naar de space-shuttle
en een globaal geïntegreerde economie, naar milieu
vervuiling en de hele reutemeteut? 25.000 tot 50.000 jaar geleden
werd er een of ander uniek proces in de natuur ontketend en
vanaf dat punt ontstond er een ongelofelijke druk in de richting
van de symbolische expressie en de culturele consequentie
daarvan: de technologie.
Hoewel het erop begint te lijken dat we de limieten van deze
planeet hebben bereikt, vertoont het proces zelf geen enkel
symptoom van vertraging. Dus, in plaats van het te zien als een
soort Apocalyps of als de verzelfstandiging van een of andere
verschrikkelijke fout in het menselijk lot, zie ik het liever
allemaal als een natuurfenomeen. De menselijke geschiedenis is
niet onze fout!
De wereld wordt met stappen en sprongen steeds gekker. Alles beweegt sneller en sneller en het wordt steeds science fiction-achtiger. Er bestaan epidemische ziektes die het menselijke leven mogelijkerwijze kunnen uitroeien, en tegelijkertijd zijn er geruchten over koude fusie en reizen naar de sterren. Ondertussen ontmoeten mensen midden in de nacht kleine rubberachtige wezens in hun kamer of ondergaan rectaal onderzoek. Als je dan ook nog psychedelische drugs, shamaan-planten en dat soort dingen aan deze mix toevoegt en op reis gaat door de architectonische superruimte van onze cultuur, dan merk je dat het kosmische ei behoorlijk aan het kraken is. We hebben de neiging om dat nu, aan het einde van het tweede millennium, `het verval van de westerse beschaving' te noemen.
Wat hebben al deze rare dingen nou met de tijd te
maken?
Kijk, als je het analyseert, betekent het dat er allerlei ongewone
verbindingen bestaan. Verbindingen tussen dingen die
normaliter niet met elkaar verbonden zouden zijn. Dat was bijvoorbeeld
ook de waarneming van het surrealisme.
Een andere manier om over de versnelling van de tijd te denken
kan ook zijn dat alle grenzen - van tijd en ruimte - beginnen
op te lossen en dat alles zich samen begint te voegen tot een
soort organisch amoebe-achtig iets dat mens, machine, cultuur,
spiritualiteit en materie verbindt en dat zich als een koraal
rif om onze planeet uitspreidt.
Om nou niet gek te worden en er `het einde van alles' in te
zien, moet je er vooral aan denken dat dit alles niet
ongecontroleerd verloopt. Dus dan is natuurlijk de volgende vraag;
gecontroleerd waardoor? Ik denk dat het - op een dieper niveau
- gecontroleerd wordt door zoiets als de Geest van Gaia.
De Geest van Gaia?
Ja, de planeet is een soort georganiseerde intelligentie. Het
is iets heel anders dan wij zijn. Zij heeft 5 à 6 miljard jaren
de tijd gehad om een langzaam bewegende geest op te bouwen die
uit oceanen en rivieren, uit regenwouden en gletsjers bestaat.
Je kunt je eigenlijk nauwelijks een onwaarschijnlijker relatie
voorstellen: de technologische aap en de dromende planeet. En
toch, aangezien ons bestaan wederzijds afhankelijk is, bestaat
er een gevoel van verbondenheid met dit immense, merkwaardige,
wijze, oude, neutrale en rare ding, dat net bezig is om uit te
zoeken waarom haar dromen zulke nachtmerries zijn en waarom
alles zo uit evenwicht is.
Wegsmeltende cultuur
De cultuur is aan het wegsmelten. Het gebeurt gewoon en niemand
weet waar het naartoe leidt. Er wordt al gewerkt met computer
modellen, waarvan sommige aantonen dat het te laat is. Zelfs
als er overal mannen en vrouwen van goede wil zouden opstaan en
de zaak zouden gaan controleren, dan zou het, verdomme, toch
nog te laat zijn. Ik geloof dat niet! Ik geloof dat hier een of
ander groot plan achter zit dat niet van een almachtige God of
zo afkomstig is, maar vanuit de biologie. Het is de architectuur
van de evolutionaire doorbraak, die in elk DNA-molecule op
deze aarde gegrift is.
Het zal gebeuren; de kosmische eierschaal is aan het kraken. De
baarmoeder is gescheurd en er is geen andere uitweg dan de reis
door het angstaanjagende geboorte-kanaal van de ervaring. De
komende dertig jaar zullen je haren laten rijzen, gegarandeerd,
want het is nog maar nauwelijks begonnen...
Wij leven nu in de gouden avondschemering van de Westerse beschaving. De lange namiddag van het Cartesiaans rationalisme. Voor ons liggen het falen van de landbouw, plotselinge atmosferische veranderingen, etnische oorlogen, sexueel overdraagbare ziektes, propaganda, superdrugs án een hele hoop goede dingen. Maar het wordt wel de tanden op elkaar zetten om er aan het einde der tijden doorheen te breken, want er is zoveel dat ontketend wil worden... Wat zal gebeuren is dat wij in iets anders zullen veranderen.
We zijn nu bezig om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden, namelijk waarom wij in het jaar 2012 voor onszelf onherkenbaar zullen zijn geworden. Dit komt doordat wij niet herkenbaar kunnen blijven án kunnen overleven. Wij apen houden van een goed gevecht, dus nu is het zover. Het gezoen moet nu maar eens afgelopen zijn en de strijd zal wild en woelig worden. Maar we zijn intelligent, we zijn doordouwers.
En wat heeft dat sneller en sneller gaan te betekenen?
Het betekent dat de tijd op een gegeven moment zó snel gaat dat
de rest van de toekomst - maar dan ook alles - binnen een paar
seconden gebeurd zal zijn. Het lijkt een beetje op de blaasvormige
uitbreiding van ruimte en tijd aan het begin van ons universum.
Uiteindelijk zal er een samentrekking van ruimte en
tijd plaatsvinden, die op het uit elkaar spatten van een zeepbel
lijkt. Ik denk dat dit aan de basis ligt van het bekken van
aantrekking dat ons naar zich toetrekt en dat ergens in de
laatste maanden van 2012 lijkt te liggen.
Hoe ben je op 2012 gekomen?
Nou, dat is een ingewikkeld verhaal met wiskunde, fractals en
computerprogramma's, ik heb daar een speciaal computerprogramma
voor gemaakt, Time Wave. Het is wel vrij dicht in de buurt nu,
toen ik die datum voor het eerst bepaalde was het nog twee keer
zo ver weg. Maar als je er op let, lijkt het wel alsof we er nu
op afstomen. Aan de andere kant, als je zo'n exponentiële
ineenstorting ondergaat, kan het je echt verrassen. Er zal ook
wel iemand verrast geweest zijn door de uitbarsting van het
universum.
Dus hoe zal 2013 eruit zien?
Dat is ongeveer zoiets vragen als: Hoe moeten wij ons iets
voorstellen dat we ons in principe niet kunnen voorstellen?
Maar er zijn verschillende mogelijkheden om het te benaderen,
om er een model voor op te stellen. Ik denk dat er een soort
verovering van dimensies gaande is. De voorafgaande dimensie,
waarin je besloten lag, wordt een soort basis- of eenheidsniveau
als je het vanuit het nieuwe standpunt bekijkt.
Misschien gaat de cultuur zich naar een soort intellectuele
hyperruimte toe ontwikkelen. En dan is er de vraag waar dat zal
zijn? In de wimper van een fruitvlieg? Kunnen we zoiets als een
virus worden en gewoon in de cumuli van de stratosfeer gaan
drijven? Ik weet het niet, maar het is op dit moment ook niet
mijn zaak om het te weten. Ik denk dat we door een heleboel
heen moeten gaan. Ik geloof dat de mensen het (nog) niet begrijpen.
Zoals door het `Firesign Theatre' altijd gezegd werd:
Alles wat je weet is fout.
Dat is een heel bevrijdende manier
van denken, want als alles wat je weet fout is, dan kunnen ook
alle problemen, waarvan jij dacht dat ze onoplosbaar waren, op
een andere manier bekeken worden. En er is dan ook een manier
om de wereld uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten
als iets onherkenbaars.
We moeten hier leren van onze ervaringen. We begrijpen niet
echt wat bewustzijn op een dieper niveau eigenlijk inhoudt. Met
sommige hallucinogenen zie je ineens mogelijkheden waarin vragen
zoals `Leef je?', `Ben je dood?' of `Ben jij jij?' blijkbaar
getranscendeerd zijn. Ik denk dat de mensen een heel bekrompen
concept hebben van wat er met de realiteit allemaal
mogelijk is, dat we dus omgeven zijn door de schrijnende af
grond van het onmeetbare en onkenbare en dat niemand weet wat
daarbuiten allemaal gaande is...
Vertaling en bewerking: Helene Schnitzer/Kyra Kuitert/L.S.
Voor de PERS:
Nadere informatie via Luc Sala, 020-6273198.
Het is mogelijk deel te nemen aan de insider party in Ruigoord indien u zich tijdig aanmeldt.