door Luc Sala
Verslaving, spiritualiteit en therapie
Gebruik van verslavende middelen kan o.a.
ontstaan als methode om spirituele ervaringen te hebben of uit
onmacht om zin te geven aan het leven. Als een verslaafde besluit
om af te kicken zal hij gedurende deze periode des te harder
tegen dit soort `levensvragen' aanlopen. Psychologe Anne
Goossensen gaat op (literatuur-)onderzoek uit en tracht te
ontdekken wat een spiritueel mensbeeld kan toevoegen aan de
behandeling van verslaafden.
Een borreltje op zijn tijd vinden veel mensen
lekker. Anderen verkiezen een joint. Wie wel eens
geestverruimende middelen gebruikt, weet dat grensoverschrijdende
ervaringen mogelijk zijn. Er zijn verschillende motieven om deze
middelen te gebruiken: één ervan is het zoeken naar spirituele
ervaringen. Met behulp van psychedelisch druggebruik rapporteren
mensen kosmisch religieuze ervaringen, heroriëntatie van waarden,
gevoelens van grote verrijking en verhoogd zelfvertrouwen. Een
gedrags-verandering en betere intieme relaties kunnen het gevolg
zijn van zulke ervaringen. Echter bij gebruik van genotmiddelen
schuilt het gevaar van gewenning en daarna van verslaving.
De meeste mensen hebben mechanismen die het gebruik
van verslavende middelen binnen de perken houden. Wanneer dat
niet lukt kan er kontakt gezocht worden met de hulpverlening. Er
zijn veel verschillende hulpverleningsvormen vanuit verschillende
theoretische achtergronden. We gaan er hier vanuit dat wanneer
drugs en alcohol als middelen gebruikt worden om toegang te
krijgen tot spiritueel bewustzijn, het herstelproces geformuleerd
kan worden als het creëren van de spirituele verbinding zonder
verslavende hulpmiddelen nodig te hebben.
Somber
Therapie is vaak somber; het gaat om dingen, die je niet kunt,
die je nog moet leren, waarin je faalt, om onverwerkt verdriet,
om problemen met mensen om je heen, om geestelijke pijn. En om
strategieën waarmee dat te verbeteren is.
Vanuit een spiritueel perspectief gezien, wordt het hoopvoller,
dan wordt het lichter. Dat komt omdat er vanuit een ander
mensbeeld gewerkt wordt. Dat is het ene. Het andere is dat
spiritualiteit een ontwikkelingsweg aangeeft, ook voor mensen,
die geen problemen hebben met zichzelf, hun omgeving of hun
verleden. M.b.v. spiritualiteit worden dan waarden aangereidt,
die verder ontwikkeld zijn. Subtielere waarden, waardoor een
therapieproces overgat in een individuatieproces, zoals Jung dat
noemt. Iemand heeft een probleem gehand dat heeft hij
doorgewerkt, opgelost. Maar hij is er niet alleen van genezen,
hij is er zelfs beter van geworden, want de therapie heeft hem
iets extra's gebracht, wat ligt op het gebied van zingeving.
Spiritualiteit, religie en zingeving
Om niet in begripsverwarring te geraken wil ik de begrippen
spiritualiteit, religie en zingeving verduidelijken. In het
tijdschrift Speling beschrijft Steggink het als volgt:
'Spiritualiteit betekent het bewust en uitdrukkelijk cultiveren
van het onuitroeibaar grondverlangen in de mens naar heelheid in
gebrokenheid, je aandacht en gevoeligheid voor gebrokenheid en
heelheid scherpen door bezinnend, met alle zinnen open, in te
gaan op wat zich aandient: in de eerste plaats in jezelf het
eigene, zoals je met heel de wereld van de zinnen verbonden bent
en daarin uitstaat naar het andere en de ander'.
Religie verschilt duidelijk van spiritualiteit in de zin van dat
er sprake is van een `ingewijde', zoals een dominee, die als
intermediair optreedt tussen de geestelijke en de fysiek
waarneembare wereld. Bij spiritualiteit is het kontakt tussen de
voorgenoemde twee werelden meer direct. Verder wordt religie
gekenmerkt door traditie en rituelen, terwijl spiritualiteit een
persoonlijke vorm aanneemt en meer te maken heeft met waar mensen
inspiratie uit halen.
Zingeving is het zoeken naar antwoorden op existentiële vragen,
zoals: Waarom leef ik? Waarom ontmoet ik deze situaties? Is er
zin te ontdekken in mijn ervaringen? Het heeft met reflecteren en
met normen en waarden te maken.
Typologie
Op een symposium over spiritualiteit en verslaving schetste drs.
van den Elzen de volgende typologie van verslavingsproblemen. Er
zijn twee dimensies van geestelijke ontwikkeling te
onderscheiden: de dimensie van de pragmaticus -doener- die staat
voor het jezelf verwerkelijken door dingen te hebben,
bijvoorbeeld een huis, een auto, een opleiding of een partner en
daartegenover de tweede dimensie van de mysticus; die zoekt naar
de kwaliteiten van het leven, de zin van het leven en
waarden/normen om mee te leven (bijvoorbeeld zoeken naar ervaring
van liefde en wijsheid). Evenwichtige geestelijke ontwikkeling
ontstaat wanneer een stukje op de pragmatische lijn en daarna een
stukje op de mystieke lijn ontwikkeld wordt. Bij eenzijdige
ontwikkeling -de mysticus, die niet kan aarden en de pragmaticus
die enthousiasme mist- kan verslaving een schijnoplossing zijn.
De pragmaticus neemt alcohol of drugs om zo de geestelijke dorst
te lessen en de mysticus neemt zo'n middel uit onvermogen om
ideeën, gedachten en inspiraties te realiseren.
Theorie
Binnen de universitaire psychologie is niet veel ruimte voor
spiritualiteit. En psychologen die zich in het spirituele van de
mens verdiepen, denk aan Jung, worden buiten de wetenschap
gesloten.
In verschillende spirituele therapieën worden er twee concepten
van 'het zelf' genoemd. Het persoonlijke zelf; ook wel het ego
genoemd. Hierin opereren gedachten, wensen, verlangens en
angsten. Deze soms onbewuste mechanismen ontstonden vaak al in
onze vroege jeugd. Het tweede concept is het universele Zelf. Dit
is te omschrijven als 'Een toestand van psychische naaktheid,
waarin we al onze psychische kleren (boven beschreven elementen)
hebben uitgetrokken en slechts een zuiver zijn resteert'. In het
Zelf wordt eenheid, vrede en stilte ervaren in tegenstelling tot
de gebrokenheid en tegenstrijdigheden in het persoonlijke zelf.
Als belangrijkste probleem van het menselijk leven noemt
Assagioli (grondlegger van de psychosynthese) om te komen tot:
- een harmonische innerlijke eenheid
- verwerkelijking van het echte Zelf.
Dat het niet meevalt om dit probleem op te lossen komt vanwege
verwarring. Deze ontstaat omdat we te maken hebben met een
onderliggende eenheid, die intuïtief aangevoeld kan worden, naast
de ervaring van verdeeldheid, die we in ons zelf kunnen bemerken.
Deze ervaring van eenheid, wordt ook het universele Zelf genoemd.
Groei vindt plaats wanneer we ons steeds minder aan het
persoonlijke zelf of ego vastklampen, maar proberen te leven
vanuit de vrede van het Zelf. Er wordt als het ware boven het
persoonlijke zelf uitgestegen in een transpersoonlijke beweging.
Deze beweging van persoonlijkheid naar Zelf is te karakteriseren
aan de hand van veranderingen. 'Deze veranderingen zijn -in
vogelvlucht- te kenmerken als: Van bezig zijn naar zijn. Van
veelvoud naar eenheid (de persoonlijkheid neemt in zichzelf en
bijvoorbeeld tussen mensen steeds tegen-strijdigheden waar, op
het niveau van het Zelf wordt harmonie ervaren). Van tijd naar
tijdloosheid (ons tijdsbesef verdwijnt bijvoorbeeld als we in
beslag genomen worden door een activiteit of ontmoeting). Van
vorm naar vormloos (wanneer vormen wegvallen, verdwijnen ook
begrenzingen, daarmee ontstaat er ruimte en vrijheid). Van
beheersing tot overgave (overgave aan wat het leven ons brengt,
een tevredenheid met alles wat zich onaangezocht aandient).'
(Ferrucci 1985).
Visualisatie-technieken
Er zijn verschillende manieren om met de heelheid in jezelf in
kontakt te komen en zo de spirituele verbinding te maken. Eén
manier om de spirituele dimensie bij het proces te betrekken is
de visualisatietechniek. Deze methode van Krystal & Zweben is
heel goed van toepassing bij verslavingsproblemen.
Het visueel voorstellen van bijvoorbeeld een heel mooi stralende
zon, waar veel kracht en energie vanuit straalt, kan werkelijk
energie opleveren. Onder visualisaties wordt verstaan; het in de
geest voorstellen van kleuren, figuren en symbolen, op het scherm
van het geestesoog.
Vanuit de transpersonele Jungiaanse psychologie schreef Krystal
een boek over visualisaties bij scheidingsprocessen. Deze
scheidingsprocessen kunnen opgevat worden als rouwprocessen, om
een dierbare die gestorven is of een relatie die beëindigd is.
Stoppen met een middel waar je afhankelijk van bent geworden is
ook een scheidingsproces. Dat wordt vergemakkelijkt door
regelmatig oefeningen doen waarin je visualiseert, dus je in
gedachten in de vorm van een beeld voorstelt, dat je de
afhankelijkheid van het middel verbreekt. Het proces begint met
het aanleren van een basisfiguur, die gedurende enkele weken
iedere ochtend en avond in gedachten thuis uitgevoerd wordt (de
stralende zon). Als dat lukt komt het scheidingsritueel (Figure
Eight) aan bod. Je trekt in gedachten een cirkel van een blauwe
kleur om jezelf en een andere cirkel, ook blauw om hetgeen waar
je afstand van wilt nemen. Dan komen de twee cirkels bij elkaar
tot ze raken, waarna de lijn van de acht in gedachten gevolgd
wordt. Daarbij stel je je voor dat de energie teruggetrokken
wordt van de cirkel met het verslavende middel naar de eigen
cirkel. Deze visualisatie kan elk moment gedaan worden, op elk
moment dat de verslaafde aan hetgeen, waar hij afscheid van wil
nemen, moet denken. Door deze oefening regelmatig te doen wordt
het makkelijker om afstand te nemen van het middel en de
verleiding minder.
Praktijk
In Nederland heb ik gezien, dat afhankelijk van de methode die
men aanhangt, de oorzaak van het verslaafd zijn op verschillende
gebieden gezocht wordt. In de jeugd, uiten van emoties, gezin of
partner of traumatische ervaringen. Ik pleit ervoor dat ook de
zingevingscomponent serieus wordt onderzocht op bijdrage aan de
verslaving en aangrijpingspunt tot genezing ervan. Daarbij heb ik
voor ogen, dat er systematisch aandacht aan besteed wordt op een
wijze waar ruimte is voor eigen vormgeving van de spirituele
behoeften vanuit de cliënt. Dus niet dat een verslaving aan drugs
of alcohol veranderd wordt in een verslaving aan God.
Terug naar de Ego 2000 index
E / 12 Jan 95