Daarbij denkt men in eerste instantie aan de digitale toekomst, maar eigenlijk zijn boeken, TV, telefoon, eigenlijk alle media en vooral kunstuitingen ook manifestaties in Cyberspace. Cyberspace is namelijk niet alleen dat wat er tussen zender en ontvanger gebeurt, maar omvat die twee. Het is dus niet zozeer een technische, als wel een menselijke zaak.
MySTeR Media is een organisatie, die een brug wil vormen tussen de allernieuwste en alleroudste cyberspace uitingen, dus enerzijds de computer en telecommunicatie en aan de andere kant oeroude kunstvormen en cultuur zoals die van de Aboriginals, het Boeddhisme, Shamanisme etc. Juist in het bij elkaar brengen van oud en nieuw, vaak in de kunst van het heden, zit een taak. Door aan het woord cyberspace het NOW toe te voegen, maken we het dus actueel, niet doordraven over wat er allemaal kan, maar berichten en mogelijk maken wat er nu, in het heden, aan de hand is.
Televisie is een medium dat zowel deze oude als de nieuwe,
electronische kunstvormen kan tonen.
Daarom heeft MySTeR Media het
plan opgevat om de tv tv - liefst in interactieve vorm - als kanaal
te gebruiken om deze brug tussen de verschillende uitingen in
cyberspace te realiseren. MySTeR media wil - voorlopig - wekelijks
een televisieprogramma gaan verzorgen op de Amsterdamse kabel. Op
middellange termijn, wanneer er meer publieke ruimte gaat komen op
kabel en in de interactieve diensten, kan dat worden uitgebreid. Op
langere termijn wil MySTeR Media een deel van de publieke ruimte op
de A2000/KTA kabel claimen, die onder de 10% regeling beschikbaar
komt.
Wat dat betreft zijn de beschikbare faciliteiten, met name voor opname en registratie van van materiaal, bijzonder. Salto zelf heeft maar beperkte studio-faciliteiten (ruimte), het soort live-uitzendingen dat daar en bij AT5 met een minimum-budget gerealiseerd kan worden is vrij beperkt. MySTeR heeft de ruimte en wil die ook beschikbaar stellen aan anderen, maar wil voorlopig niet de kant opgaan van het aanbieden van editing/produktiefaciliteiten. Daarvoor zijn er in Amsterdam al een aantal - ook budget - aanbieders.
De formule gaat eerder uit van het produceren, het registreren en het beschikbaar stellen van draai-faciliteiten dan het ter plekke afmaken van een eindprodukt. Er zijn genoeg getalenteerde TV-makers beschikbaar, die dat kunnen, zij zijn het die onder het MySTeR Media label hun eigen smaak mogen geven aan de programma's binnen een soort herkenbare mix en vormgeving.
Daarbij valt te denken aan activiteiten zoals die door b.v. de Ruigoord groep en de diverse muziek- en culturele centra in de stad, maar ook elders in de wereld worden ontwikkeld. Daar is vaak geen tijd of techniek beschikbaar om een en ander te registreren of te organiseren, waardoor een potentieel waardevolle uitstraling niet wordt bereikt. Veel kleinschalige culturele activiteiten zouden baat hebben bij bijvoorbeeld de beschikbaarheid van korte programmaflitsen via een speciale Internet-site, een UIT-net, een VVV-site oid via publieke e-mail terminals. Dit kan MySTeR in een geintegreerde opzet realiseren en om te beginnen bijvoorbeeld de TV-uitzendingen koppelen aan Internet-info.
Voor het maken van zelfs een beperkt TV-programma is een aantal
zaken nodig, maar de mensen staan daarbij voorop. Het aantal mensen
dat nodig is om dit tv-programma te kunnen maken is afhankelijk van
verschillende factoren, is er bijvoorbeeld een presentator nodig,
hoe hoog is de kwaliteit die je op het oog hebt, enzovoort. Er
zijn in ieder geval twee belangrijke taken die verricht moeten
worden, namelijk de produktie en de redactie. Het is
waarschijnlijk mogelijk om deze twee taken door dezelfde persoon te
laten verrichten, maar dat moet dan wel iemand zijn die alles weet
over het functioneren van MySTeR en het beeld dat naar buiten moet
worden gebracht, (om in tv-termen te praten: 'de boodschap die
moet worden uitgedragen'). De producent heeft het algehele toezicht
over de totstandkoming van het programma en de redacteur houdt zich
vooral bezig met het inhoudelijke gedeelte. Voor dit inhoudelijke
deel moet natuurlijk de nodige research worden gedaan en aangezien
daar vaak enorm veel tijd in gaat zitten, kan het uiteindelijk
handiger zijn om produktie en redactie gescheiden te houden. De
producent kan zich dan bezighouden met het toezicht op het
technische gedeelte, zodat de redacteur zich volledig op het
inhoudelijke kan storten.
MySTeR Media moet eerst maar eens kijken
hoe het gaat. Over dit soort dingen kan altijd later beslist
worden, wanneer eenmaal een aantal programma's is gemaakt.
Verder is er voor het technische gedeelte een vast aantal mensen nodig naast Richard Newman, de editor/manager. Het gaat daarbij om een cameraman voor iedere camera, dus dat zijn er twee of drie, afhankelijk van het aantal extra camera's dat gekocht gaat worden. Verder is er een geluidsman nodig die echt verstand van zaken heeft, want een goed geluid is het halve werk. Misschien is er nog iemand nodig die voor de belichting kan zorgen, maar dit soort taken, net als verzorging van de ruimte of het maken van een decor, kan waarschijnlijk wel door iedereen samen verricht worden (en er werken momenteel al een aantal mensen in MySTeR die verstand van dit soort zaken hebben). Een zeer belangrijke persoon is de editor. Het uiteindelijke produkt valt en staat met deze editor en deze moet dus zorgvuldig gekozen worden. Afhankelijk van de vorm van het programma kunnen er een presentator en 'sterren' nodig zijn die de hele boel invullen of iemand die alles aan elkaar praat (de ideeen die zijn gevormd met betrekking tot deze inhoudelijke vormgeving, zullen verderop aan bod komen). Al met al zal er voor een wekelijkse uitzending een team moeten worden gevormd van minimaal vijf mensen.
De mensen die in onze ogen voor deze taken het eerst in aanmerking komen, zijn mensen die bijna of al afgestudeerd zijn en enige ervaring hebben met het 'echte' werk. Het voordeel van deze mensen is dat ze vaak al meerdere malen betaald in het tv-circuit gewerkt hebben, nog erg veel zin en energie in dit soort kleinschalige projecten hebben en uiteraard dat ze bereid zijn hun zojuist vergaarde kennis tegen relatief weinig geld te gebruiken. Op dit moment wordt hierover al contact gezocht met mensen van de Amsterdamse Filmacademie. Het is dus waarschijnlijk mogelijk om op zeer korte termijn te beschikken over een klein team van jonge, vrij goedkope, goed opgeleide en redelijk ervaren mensen.
Als fysieke basis is er verder sponsoring in de vorm van ruimte, personeel en techniek van de kant van MySTeR 2000, het feitelijke cybercenter dat door Luc Sala wordt gerund. Daarnaast is er een aantal bedrijven, die middels bijdragen in de produktiekosten graag het een en ander op ad-hoc basis ondersteunen.
juni '96
tel 020-6202970