Literatuur over VR
Literatuur en software
Over Virtual Reality zijn al wel veel artikelen
geschreven en lezingen gegeven, maar veel echte boeken zijn er - in
het Nederlands - nog niet over, Addison Wesley heeft nu wat vertalingen uitgebracht.
Het is leuk om te melden dat dit
boek in 1990 wereldwijd het eerste was sinds Myron Krueger's
Artificial Reality uit 1983. We noemen hieronder wel een aantal
werken, waarnaar verwezen wordt en waarin zaken die zijdelings met
VR te maken hebben worden beschreven. De artikelen die we hier
noemen, zijn soms alleen in elektronische vorm beschikbaar, ze
staan op Elektronische Databanken.
In een aantal gevallen is er een speciale uitgave van een blad
gewijd aan Virtual Reality en Cyberspace, zoals het zomernummer
1990 van Mondo 2000, waaruit we ruim putten, en een special van de
Whole Earth Review en het decembernummer 1989 van Electric Word.
Ook in Time, Business Week, Actuel en vrijwel alle grote bladen
wordt er over VR, Cyberspace en Cybersex geschreven, al is dat vaak
herkauwde informatie. Verder zijn in bladen als Computer-Info, Ego
2000 en UNIX Info in bijna ieder nummer artikelen geplaatst over
VR, waaruit voor dit boek weer is geput.
Auteurs
Er zijn ondertussen in het Engels een flink aantal boeken over VR
geschreven. Ook zijn er veel conferenties met bijbehorende
literatuur en catalogi van bijvoorbeeld Ars Electronica '90 in Linz
en de Imagina-tentoonstellingen in Monte Carlo.
Er zijn een aantal schrijvers, die zich met name op het
Cyberspace-gebied begeven. Om te beginnen zijn dat de SciFi-auteurs
als Bill Gibson en Bruce Sterling. Tim Leary schrijft erover, maar
het zijn met name Howard Rheingold en John Barlow die in de diverse
Amerikaanse bladen het best geinformeerd blijken. Howard Rheingold
is de editor van de Whole Earth Review en heeft een
Cyberspace-nieuwsbrief. John is de mede-auteur van dit boek.
Dr. William Bricken is een van de wetenschappers (Universiteit van
Washington) die zich met VR bezighoudt. Myron W. Krueger schreef in
1974 al het boek `Artificial Reality', dat pas later werd
uitgegeven. We hebben in dit boek bijdragen van de belangrijkste
schrijvers uit de begintijd opgenomen.
Tijdschriften
Er zijn een aantal bladen en nieuwsbrieven die speciaal over VR
gaan.
VR News van Mike Bevan, POB 2515, London, N4 4JW, Engeland,
081-2921498
CyberEdge Journal van Ben Delaney, USA, fax 415-3890251 of
415-3313643
PC-VR magazine, USA, fax 307-7427675
Virtual Reality News uit de VS, 313-4880330
Nieuwsbrief over Cyberspace van H. Rheingold
Presence is een MIT-tijdschrift met een academische inslag,
fax 617-2586779
Virtual World Builder is een catalogus met VR-produkten van
Spectrum Dynamics uit Houston, fax 713-6583889
Boeken
Over VR
Artificial Reality door Myron Krueger, Addisson-Wesley 1983
Artificial Reality II door Myron Krueger, Addisson-Wesley 1991
Digitale Traume/ Virtuelle Welten, Ars Electronica '90
Catalogus, Linz, LandesVerlag
Virtual Reality, Travel in Cyberspace door Howard Rheingold,
Summit Books/Simon & Schuster 1991
Computers as Theatre door Brenda Laurel, Addisson-Wesley 1991
Glimpses from Heaven, Barry Newman, 1992
Cyberspace-Ausfluge in virtuelle Wirklichkeiten door M.
Waffender, Rowolt Verlag 1991
Boek voor de instabiele media door V2 uit Den Bosch, 1991
Media Lab door Steward Brand
{bml vrboek7.pcx}
Silicon Mirage, Art & Science of VR door Steve Austakalnis &
David Blatner, Peachpit Press 1992, ISBN 0-938151-82-7
VR: Through the new looking glass door Ken Pimentel en Kevin
Texeira, Intel Books 1993
The Science of VR and Virtual Environments, Kalawski,
Addison-Wesley 1993
Virtual Reality Systems, Earnshaw, gigante en Jones, Academic
Press 1993
Virtual Reality Primer, L.C. Larijani, McGraw-Hill 1994, ISBN
0-07-036416-8
Adventures in VR (met disk), uitgeverij Que 1994
Over de werkelijkheid en media
Mens en media door Marshall McLuhan, McGraw Hill NY 1964
Concepts and Theories of Human Development door R. Lerner,
Addison-Wesley 1976
{bml vrboek9.pcx}
Geometry, relativity and the fourth dimension door Rudy
Rucker, Dover 1977
G”del, Escher, Bach door D. Hofstadter, 1979
Wholeness and the implicate order door David Bohm, Routledge
1980
Infinity and the Mind door Rudy Rucker, Bantam
Travels in Hyperreality door Umberto Eco, 1983
The second self door Sherry Turkle, Simon & Schuster 1984
Quantum Reality door Nick Herbert, Anchor/DD 1985
Megabrain door Michael Hutchison, Ballantine 1986
ABC: The alphabetization of the popular mind door Ivan Illich,
North Point press 1988
Mind Children door Hans P. Moravec, Harvard Press 1988
Coming to our senses door Morris Berman, Simon & Schuster 1989
Virus! door Allan Lundell, Contemporary Books 1989
John Lilly, so far, Jeremy Tarcher Inc., 1990
Anatomy of Sex and Power door Michael Hutchison, W. Morrow
1990
The Emperor's New Mind door Roger Penrose, Vintage 1990
Human Computer Interaction: Preece/Keller, Prentice Hall 1990
Hyperdocuments door James Martin, Prentice Hall 1990
Bilwet Media-Archief, uitgeverij Ravijn 1992
{bml vrboek11.pcx}
Artikelen
Simulation door Jean Baudrillard (Semiotexte 1983)
Alpha Brain Waves and Biofeedback training (M. Waite/Popular
Electronics 1973)
Through the Looking Glass door John Walker in AutoDesk-memo,
september 1988
2001 Computer living inside your PC door A. Kay in Discover,
november 1988
What is Artificial Reality? in de New York Times, 10 april
1989
Cyberspace door J. Marshall in Electric Word, december 1989
Extensions of reality door Todd Lundgren in Mondo 2000,
september 1989
{bml vrboek12.pcx}
Radio Shack meets Star Trek door N. Herbert in Mondo 2000,
september 1989
High Tech High Life in Mondo 2000, september 1989
Quark of the Decade door T. Leary in Mondo 2000, september
1989
Travels in VR door H. Rheingold in Whole Earth Review, summer
1990
VR en Electronic Highs door Terence McKenna in Magical Blend,
april 1990
AR: Past and Future door Myron Kruger in Multimedia Journal,
augustus 1990
C 1999 door Dr. W. Bricken in Mondo 2000, juni 1990
Being in Nothingness door J. Barlow in Microtimes en Mondo
2000, juni 1990
Inside Virtual Reality door J. Wolff op Echo net., 24 juni
1990
Virtual Reality door F. Hayes in Unix World, augustus 1990
The marvels of VR in Fortune, 3 juni 1991
Virtual Interface Technology door Bricken & Furness, notes
Siggraph 1991
Implementation of Immersive Virtual Environments door S.
Bryson, notes Siggraph 1992
VR: Tools to amplify the mind, Cover Story in Business Week,
5 oktober 1992
Virtual Reality as a tool for office design door W. Bauer,
proc HCI Int. 1993, Orlando
War is Virtual Hell door Bruce Sterling in Wired, nr.1 1993
CD-ROM's
Verder zijn er een aantal CD-ROM's verschenen met software om zelf
te experimenteren met VR en rendering op de PC en Mac, waaronder
een aantal titels van de Waite Group, Que en Sams.
-macro