Virtual Reality Update maart 1994
De schone onwerkelijkheid blijft spannend, maar ook riskant.
Het met de computer genereren van andere werelden blijft de
gemoede ren bezighouden, maar van een doorbraak is nog geen
sprake. Het blijft bij interessante, maar commercieel weinig
houtsnijdende ontwikkelingen. Totdat de verwachte televisiebrillen
voor consumenten-TV gereed zijn en als springplank
kunnen dienen voor breedschalige stereo-TV en VR-toepassingen,
zit een echte lancering van deze techniek er nog niet in.
Onder zoekers van de diverse laboratoria in de VS laten wel
leuke dingen zien, maar hun uitstapjes naar de `echte' markt
blijken niet echt aan te slaan, wat dat betreft zitten we nog
echt in de pioniersfase waarin de meeste start-ups onderuit
gaan.
Silicon Graphics is een van de wat grotere bedrijven die er
echt op uit zijn deze markt te ontwik kelen. Men heeft een
`Reality Engine' ontwikkeld, die binnen een paar jaar
VR-applicaties op algemene workstations en PC's mogelijk moet
maken. SGI ziet dit als een produkt dat de verkoop van werkstations
moet bevorderen door het aanboren van hele nieuwe
applicaties.
VPL exit
Het lijkt erop dat het pioniersbedrijf VPL onderuit gaat of
hoogstens als heel kleine speler blijft bestaan. Jaron Lanier
is er weg en doet wat hij de laatste jaren voornamelijk deed,
namelijk de VR-goeroe uithangen op congressen en seminars. Het
bedrijf ging ten onder aan te veel externe activiteiten, te
weinig betrouwbare produkten en problemen bij het aantrekken
van nieuwe investeerders.
Laser op het oog
Er wordt al een aantal jaren gesproken over een andere beeld
techniek, waarbij geen sprake meer is van schermen maar van
directe bestraling van de oogbal en het netvlies. Dat zou in
theorie heel effici‰nt kunnen werken, je projecteert het beeld
als het ware op het oog zelf. Bob Beck schreef hier al in 1990
over en Tom Furness van het HIT Lab (Human Interface
Technology Lab, UoW, Seattle) sprak er begin 1991 over. Men
heeft er hard aan gewerkt en Joel Kollin van HIT Lab toonde
eind oktober op een symposium over Virtual Worlds in
Seattle de eerste praktische opstelling. Nog lang niet handig
en klein genoeg, maar met behulp van een low-power laser werkt
het nu wel echt.
Wie op de hoogte wil blijven van VR-nieuwtjes kan zich voor $
129 abonneren op CyberEdge Journal, fax USA: 415-3890251.
031294-BP