OccultEen zakje met psilo's is voor mij een esoterische delicatesse van de eerste orde, echt een sacrament. Iedere trip levert een interessante occulte ervaring op. Dit wil niet zeg gen dat iedereen maar aan de paddestoel moet: je moet behoor lijk shock-proof zijn en in staat zijn om tegelijkertijd te genieten en te huiveren. Hallucinogene paddestoelen versterken zowel de lichte als de donkere kant van het leven en de inzich ten die je krijgt kunnen zowel verlichtend als schokkend zijn. Eigenlijk moet je paddestoelen helemaal niet promoten, want net zoals bij LSD en XTC, selecteert dit spul haar eigen publiek. Zij die echt geinteresseerd zijn in magie, een tikje avontuur lijk zijn aangelegd en zeebenen hebben maken de meeste kans om heelhuids een trip te doorleven. |
Voor wat betreft de Paddo's en andere psychedelica is het geen gek idee, wat te lenen van de oude culturen, ze hebben er daar langer ervaring mee. Het leuke is zelfs dat de zogenaamde `moderne' wetenschap, soms na veel onderzoek, ontdekt dat die oude en `barbaarse' methoden stoelen op een heel juist begrip van bijvoorbeeld de interactie tussen lichaam en geest.
GevechtWanneer het schuimt in mijn ziel,de maalstroom zich een weg naar buiten vecht en ik ronddraai in mijn zielekooi, dan voel ik dat de rivier van het mijne zich meet met de oceaan van het goddelijke, en het is niet meer dan een toeschouwer van de eeuwige dans tussen mij en mijn, al zoekend en draaiend, een wervelende bede om doel en richting. |
Rite of passage
De traditionele manier van voorbereiding op een trip is die van een rituele reiniging en het maken van contact met de geestenwereld en daar de hulp van in te roepen. Het gaat vaak om initiaties, die in het kader van een zogenaamde `rite of passage' (overgangsritueel
bij bijvoorbeeld het begin van meerderjarigheid) worden geplaatst. Je gaat van jongen tot man, van gewone waterdrager tot krijger, van dienaar tot priester of van buitenstaander tot ge‹nitieerde. Deze initiaties komen neer op inzicht in `verborgen' kennis, op deelhebben aan het `weten' of op deel uitmaken van de groep die `weet'. Het gaat er om dat je iets bijzonders doet, dat indruk op je maakt en waardoor je voelt dat je op een `hoger' plan bent gekomen.
In de HemelHet koninkrijk der hemelen is dichtbij.In tijd en ruimte is het nu de perfectie van onze schepping. Maar hoe goed is dat verborgen, hoe diep weggestoken in onze onsterfelijke ziel, waar alleen genade het ons doet vermoeden en de zoeker slechts vindt, indien hij gevonden wordt. Dat tijdloze moment is genade. |
De opzet van een ritueel
In veel rituelen komen dezelfde elementen voor. Het gaat meestal om
een reiniging, een heiliging, het scheppen van een structuur en het
maken van een verbinding. Dat wordt gesymboliseerd door bepaalde
handelingen, die het vastleggen in de taal van het onbewuste
(neurolinguistisch programmeren is daar een moderne term voor).
Je ziet dat men meestal begint met boete doen, reiningen en
schoonmaken. Dat gebeurt vaak door te werken met de rook van
kruiden als salie (sage) of wierook (geuren zijn erg belangrijk
tijdens een trip). Je kunt je ook wassen, of symbolisch wassen en
daarmee als het ware de invloed van het verleden en de omgeving
afleggen. Dat geestelijke schoonmaken is belangrijk, je neemt
zoveel onverwerkt spul van anderen en jezelf mee, gooi dat er
allemaal uit en af. De Huichol indianen bijvoorbeeld maken er een
hele, vooral geestelijke, reinigingstrip van en voor hun
collectieve peyote-ritueel bekennen ze publiekelijk wat ze allemaal
fout gedaan hebben.
In het verdere ritueel speelt herhaling een rol, maar ook het
gebruik van ritmes van drum of ratel, zang, samen of alleen stil
bidden, bewegen in een cirkel, contact maken met de vier
windrichtingen (‚n boven/beneden) en men betoont respect voor de
`intelligentie' waar je mee te maken krijgt (of je die nu binnen of
buiten jezelf plaatst). Concentratie is belangrijk en, zonder dat
meteen bidden te noemen, kun je door het gebruik van bepaalde
woorden jezelf ergens op richten. Op die manier kun je jezelf
klaarmaken en enigszins afstand nemen van de invloeden van de
wereld om je heen.
De ruimte waarbinnen je tript is niet alleen feitelijk van belang,
maar ook magisch; je kunt die ruimte symbolisch afperken door
bijvoorbeeld op vier hoeken een voorwerp te plaatsen, een soort
wachttorens. Indianen maken vaak een cirkel of medicine-wheel, ook
dat is een respectvolle afscherming, bedoeld om de `goede' energie
binnen te houden en de slechte buiten te sluiten.
Na de reiniging kun je je concentreren en verbindingen maken, een
link leggen naar de geesteswereld door dansen, gebaren, spreuken,
zang etc. etc. Andere culturen hebben daar soms fascinerende vormen
voor gevonden, met maskers, met offers aan de Goden of Geesten,
aanroepingen, gebeden, gezangen of speciale muziek. En bedenk maar
eens dat bijvoorbeeld een Heilige Mis of kerkdienst op veel
dezelfde principes is gestoeld.
SpinnenIk werd tijdens een trip steeds belaagd door grote spinnen zodra ik mijn ogen dicht deed. In plaats van mijn ogen de hele tijd open te houden of in gedachten hard weg te rennen voor die beesten waar ik normaal bang voor ben, probeerde ik daar bewust boven te gaan staan en ervoor kiezen om de spinnen nou eens heel goed te bekijken. Ik werd getroffen door de schoonheid en symmetrie van hun behaarde lichamen en heb er gefascineerd naar zitten kijken. Deze `overwinning' probeer ik vast te houden in mijn dagelijkse leven. |
Contact - verbinden
Reinig je niet alleen, verbind je ook. Bijvoorbeeld met de anderen
in de groep en ook met de Paddo's, die je kunt doorgeven aan
elkaar. Dat mengt goed en op deze manier voegt iedereen er z'n
eigen energie aan toe. Geef elkaar een hand, steek wat wierook aan,
neem allemaal een slokje water, brandt een kaars, kies een bloem
uit, zing samen; het komt allemaal neer op `intu-nen'. Herhaling
helpt, iedereen heeft z'n eigen energie, maar als we dezelfde
bewegingen maken komen we op hetzelfde niveau, feitelijk ook in
dezelfde hersengolf-frequenties. De paddestoel, die alle emoties en
ervaringen `versterkt' en `versnelt' maakt dat nog intenser.
Verbindingen maken, de energie van anderen toelaten en een stap
verder, misschien energie uit het verleden of je eigen verleden
oproepen; het aanroepen van Goden, Geesten of Krachten in de natuur
is weer een kwestie van verbinden met een archetypische energie die
ergens diep in ons is gecodeerd via het beeld van deze of gene God,
kracht, symbool.
Structuur
Rituelen kun ook zien als ondersteuning en om structuur aan te
brengen in de chaos om je heen. Dat principe geldt trouwens niet
alleen voor het gebruik van Paddo's of andere psychedelische
middelen, maar ook voor kerken, verenigingen en in de politiek.
Zelfs 's ochtends voor de spiegel en bij de koffiemachine op
kantoor ontwikkelen zich na verloop van tijd zekere rituelen. De
manier waarop je je aankleedt voor een begrafenis, trouwerij of
feest, hoe je je daar gedraagt en contacten legt, dat is in feite
allemaal erg ritueel. In dat opzicht is er weinig verschil tussen
een Afrikaanse stamfeest en wat hier op een house-feest gebeurt.
Eeuwig patroon
Het is goed om als je de trip inpast in een bredere ceremoniele context, het eeuwenoude patroon van scheiding, inwijding en terugkeer te herkennen. In allerlei mythen zie je dat patroon, maar volgens psychiaters als Stan Grof, die veel met psychedelica
werkte, heeft het zelfs iets te maken met de ervaringen rond en tijdens je geboorte.
AyahuascaDe structuur van een ritueel kan je helpen, door inzinkingen heen te komen of te zorgen dat er geen ongelukken gebeuren. Bij bijvoorbeeld de Ayahuasca-rituelen in Brazilie staan de deelnemers in een bepaald patroon en ze dansen en zingen de hele tijd. Doordat de danspassen en de gezangen helemaal zijn ing esleten in je systeem kun je daar op terugvallen in zwakke momenten en krijg je ook steun van de anderen. Sommige deelne mers vinden dat het je afhoudt van een lekkere trip, maar het blijkt toch dat het je strikt houden aan de opzet beter werkt.Je maakt misschien een minder `diepe' trip, maar je werkt wel aan dat stukje waar je later iets aan hebt, namelijk het grens vlak tussen je ego en de groepsenergie. Ze noemen dat ritueel ook `werken', je pelt de frustraties en trauma's en projecties als schilletjes van je af. Het resultaat is niet alleen rela tief gelukkige en tevreden mensen, maar ook wonderbaarlijke genezingen van wat de medici hier als `terminaal ziek' opgaven. |
Nadoen of zelf bedenken
Tot zover een heleboel over rituelen, nu komt het er op aan wat je
daar zelf mee doet cq. mee wilt doen. Je kunt je voor wat betreft
de ceremonies of rituelen houden aan wat bijvoorbeeld de sjamanen
of de indianen deden. We gaven al wat voorbeelden en in de
literatuur is daar veel over te vinden, maar je kunt ook zelf iets
bedenken. Misschien helpt het als je een paar basisregels als
leidraad gebruikt:
* Een ritueel is door bepaalde handelingen, geluiden, woorden,
gebeden, visualisaties en dergelijke, werken aan je relatie met
iets in je onderbewuste danwel de geestenwereld.
* Je wilt een verbinding maken, de grens tussen twee werelden
overbruggen. Dat hoeft niet direct iets vaags te zijn; je kunt
bijvoorbeeld iets doen aan je relaties met anderen, aan de
separatie tussen de groepsleden, tussen jou en de mensen om je
heen, maar ook tussen je bewuste en onbewuste of tussen je hoofd of
in je lijf,
Bedenk je eigen rituelen of laat ze spontaan ontstaan.
Wees
creatief, maak het niet te zwaar en bedenk dat alles wat je met de
juiste aandacht doet al een zekere meerwaarde krijgt of het nu gaat
om een gedicht lezen, even wat stilte en concentratie, elkaar aan
het begin van de trip een hand of omhelzing geven of elkaar een
goede trip wensen. Een kleine ceremonie of ritueel helpt je, geeft
duidelijkheid en steun op je reis door, wat toch altijd, een
vreemde wereld zal blijven.