Woekerwinsten met Internet
door Luc SalaOfficieel kan niemand geld verdienen aan het Internet, maar de snelle marketing jongens weten daar wel wat op. Organiseer congressen en seminars rond Internet en laat zo de kassa rinkelen.
Ik erger me in toenemende mate aan de belachelijk hoge prijzen, die men durft te vragen voor seminars rond en over Internet. Dat Sun op 28 maart '95 een conferentie in Bussum hield en dat gratis toegankelijk maakte is misschien wat al te gul, maar dat clubs als IRR en ERC voor een paar dagen Internet-leuterkoek zo'n 1500 gulden of meer durven te vragen, gaat me iets te ver. Natuurlijk, er zijn belangwekkende sprekers en je moet tenslotte wel iets weten over het internet, maar het merendeel van de inleiders weet niet veel meer dan de mensen in de zaal en al dat geneuzel over commerci‰le aspekten van het Net en hoe we er geld op kunnen verdienen komen toch wat gekunsteld over. Er zijn inderdaad wat clubs en mensen die wat ervaring hebben met het exploiteren van het Internet, maar wat te denken van een PTT die daar haar directieleden voor laat opdraven. Planet internet is voorlopig nog niet in de lucht (een voorzichtige beta deze maand?) en uitgesteld tot zeker na juni, dus wat moet een Dr. Ir. Pieter van Hoogstraten, directeur operations PTT Multimedia dan komen melden. Maar ja, dat doet hij op een seminar van datzelfde Planet Internet, dat gemene zaak maakte met SurfNet en de universitaire backbone lekker volstouwen met gemene deler e-mailerij.Fraaie sprekers, daar op dat congres van ERC Planet Internet op 26 april, ik wil ze graag horen, mannen als Arno Penzias van AT&T en Nicholas Negroponte van MIT. Maar als men als nieuwkomer op deze markt dan begint met fl 1550,- te vragen voor wat duidelijk een promotiepraatje is met echte deskundologen als Felix Rottenberg (OK, de PVDA heeft een leuke site) en een schare marketeers die vooral zichzelf komen aanprijzen, dan hoef ik al niet meer.
Ik maak me er eigenlijk wel kwaad over, al die hype en OJK-opzetjes met nauw verholen monopolistische karaktermisvormingen van clubs als Unisource en de KPN. Iedere dag een Internet-seminar, maar als je meedoet aan een electronische conference over bijvoorbeeld de Digitale Snelweg plannen dan merk je dat er maar een stuk of 10 actieve deelnemers zijn en slechts een handjevol mensen die weten waar het echt om draait.
Ik geloof het allemaal wel, men congresseert maar raak, ik ga - net als die andere internet-ondernemers die zo dom zijn geweest gewoon te beginnen - maar weer aan het werk. Eigenwijs en we leren wel van onze eigen fouten, luisteren naar wijsneuzen die (ook) niets klaarmaken op de digitale wereldzee laten we over aan de gesubsidieerde vrijgestelden of de internet-hongerige managers die hun mid-life crisis verbloemen met een technologische herorientatie op kosten van de baas.
Internet is er, het bestaat en functioneert, maar de feitelijke bruikbaarheid en commerciele waarde blijft ver achter bij de rozige marketingpraat van de telecommissarissen van de Nieuwe Digitale Heirwegorde.
L.S.