Een blik op het komende Millenium: marketing en mediatrends

door Luc Sala

Micromedia boek synopsis

Lokale Media Academie voorstel

Micromarketing

Lokale TV als uitgangspunt

De revolutie is onvermijdelijk, wil je meedoen?


MICRO-MEDIA : de millenium trend

Er wordt veel gespeculeerd over het volgende millenium, over de rol van de techniek, de informatica, de bio-engineering, de eco-schok, etc. etc. Ondertussen is vooral duidelijk aan het worden, dat het de verschuivingen zullen zijn in het media-landschap, die het dagelijkse leven het meest zullen beinvloeden. Daarbij wordt gespeculeerd over het Internet, over informatie snelwegen, virtual reality en in het algemeen een duidelijke technology-push gedachte gevolgd, als we het kunnen maken moet men het maar gebruiken ook.

Die gedachte is niet alleen achterhaald, zoals veel grote electronica en media concerns aan den lijve ondervinden, maar gaat voorbij aan de gebruiker, wat wil die eigenlijk. Lange tijd nam men aan, dat die gebruiker wel plooibaar zou blijken en uiteindelijk wel problemen zou zoeken bij de oplossingen die de industrie aandroeg. Dat lukte ook wel, zolang de vooruitgang naar een nieuwere techniek er heel duidelijk bovenop lag, zolang er sprake was van een ordegrootte (pakweg 10 keer) beter, goedkoper, sneller of spannender. Maar nu de vooruitgang van de techniek met minder grote stappen gaat en bijvoorbeeld HDTV door de meeste kijkers als maar marginaal beter wordt ervaren, stokt het mechanisme.

Wat gaat er dan gebeuren? Keren we ons af van de techniek, verzandt de PC en het Internet in steeds meer data en steeds minder voelbare verbetering, in steeds minder informatie uit steeds meer data, televisiekanalen, internet-sites? Het lijkt erop alsof we op z'n minst het hele begrip informatie eens beter moeten onderzoeken, wat is het verband tussen ruwe gegevens en wat we in onze geest binnenkrijgen, opslaan in ons geheugen, vertalen in waarheid en raarheid, hoe we uit ons geheugen weer dingen naar voren halen en hoe we daar mee omgaan in onze akties en keuzes. Daar weten we, eerlijk gezegd, heel weinig vanaf, maar er gloort het besef dat het in ieder geval erg individueel is, iedereen haalt uit een berg gegevens andere informatie, het lijkt er zelfs op dat iedereen z'n eigen berg gegevens beinvloedt, dat informatie geen kwestie is van filteren, maar van oproepen.

Nu is een van de leuke kanten van telecommunicatie, internet, satellieten, mobiele media miniaturisering, digitalisering etc. dat de communicatie steeds directer en kleinschaliger wordt. We kunnen gerust aannemen dat bijvoorbeeld het aantal netten op de kabel nog wel even zal toenemen, dat het Internet (niet als massamedium voor datatoegang maar als distributiemiddel voor video) de keus voor de gebruiker/consument nog zal doen toenemen en dat het er allemaal niet duurder op zal worden per bit, byte of Hertz bandbreedte.

Meer keus, minder kosten, dat leidt onvermijdelijk tot kleinschaliger media, of dat nu kranten, televisie of Internet is. Een van de scenario's is dat er de komende jaren met name voor de lokale kleinschalige media iets gaat gebeuren; het zit er in dat er een blietijd gaat komen voor wat we micro-media kunnen noemen.

Die micromedia en de lokale media revolutie die zich aan het voltrekken is vormt het onderwerp van Luc Sala's nieuwste boek "MicroMedia".


Micromedia synopsis

Lokale Media Academie voorstel

Lokale TV als uitgangspunt

De revolutie is onvermijdelijk, wil je meedoen?